A Travellerspoint blog

Colosseum & Palatino

semi-overcast 19 °C

Jo matkaa suunnitellessamme tuli selväksi, että meidän isukki haluaa viettä 40-vuotispäiväänsä Colosseumilla. Siis sinne. Oli luvannut kahvit klo 15 paikalla olleille, mutta eipä siellä tuttuja näkynyt ;o)

Kaikki on näköjään suurta Roomassa, Colosseum mukaan lukien. Tästäkin kohteesta oli nähty kuvia vaikka kuinka paljon, mutta vasta käynti paikan päällä avitti ymmärtämään, kuinka suuri se oikeasti on. Jos tuo historia olisi kiinnostanut edes vähän enemmän, olisi käynnistä saanut vieläkin enemmän irti... Mutta sitä historiaahan koko Rooma on täynnä, joten Colosseum ei tehnyt siinä(kään) kohtaa poikkeusta!

Kierros Palatinolla oli myös mielenkiintoinen, välillä tosin joutui käyttämään melkoisesti mielikuvistaan, että pystyi hahmottamaan, mitä minkäkin raunion päällä on aikoinaan ollut. Jälleen kerran maisemat olivat huikeat, suuntaan jos toiseenkin. Kannattaa käydä! Ja kannattaa myös ottaa vakavasti vinkit lipun ostamisesta Palatinon "portilta", koska silloin pääsee Colosseumin jonon ohi. Meillä tosin kävi melkoinen mäihä ajankohdan suhteen; Roomassa oli silloin joku kulttuuriviikko ja melkein kaikkiin "turistirysiin" pääsi ilmaiseksi sisälle. Lippu toki täytyi kassalta hakea, mutta lompakkoa ei siis tarvinnut kaivaa. En tiedä, onko tämä vuotuinen juttu ja aina samaan aikaan, mutta ainakin tuo helatorstaiviikko tänä vuonna oli onnepotku köyhälle turistille ;o)

Posted by Hörhöt 06:25 Archived in Italy Tagged tourist_sites Comments (0)

Pietarin kirkko & Vatikaanimuseo

sunny 25 °C

Nämähän oli nähtävä, joten ensimmäinen virallinen lomapäivä vietettiin Vatikaanin tuntumassa. Niin, kirkko ja museo ovat käsittääkseni Vatikaanin rajojen ulkopuolella, joten varsinaista visiittiä Vatikaaniin ei siis onnistuttu suorittamaan. Ja jos oikein olen ymmärtänyt, se ei ihan keltä vaan ja tosta noin vaan onnistukaan.

Kompleksi oli vallan huikea, mutta oikeat mittasuhteet ilmeisesti saivat koko suuruuden tuntumaan melkoisen "normaalilta". Paljon olimme kuvia Pietarin kirkosta nähneet, mutta silti se oli melkoisen vaikuttava kokonaisuus!

Keskustelupalstoilta olin lukenut paljon kirjoituksia kupolin rappusista, ja eipä niistä suotta kirjoitettu! Aina vain kapeammaksi käyvä käytävä kohti huippua jyrkkine portaineen oli melkoista ähellystä, ja vielä reppu selässä. Välillä käytävää joutui kulkemaa vinossa kupolin kaltevuudesta johtuen. Joka askel oli silti vaivan väärtti, ylhäällä avautuivat kerrassaan upeat maisemat! Suosittelen siis lämmöllä muillekin!

Posted by Hörhöt 04:40 Archived in Italy Tagged tourist_sites Comments (0)

Rooman seikkailu alkakoon

sunny 29 °C
View Rome, May 2007 on Hörhöt's travel map.

Matka alkoi aamuyön tuuheina tunteina bussilla kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Useamman vekkarin avulla tästäkin koetoksesta selvittiin ;o)

Perillä Fiumicinossa löysimme junan kohti keskustaa vaivattomasti. Terminiltä ei ollut kuin muutaman korttelin kävely hotellille, joten olimme alusta alkaen kartalla. Lämmintä pukkasi mukavasti Suomen koleasta keleistä lähteneille turisteille, ja tuskin maltoimme odottaa pääsyä hotellihuoneeseeen, jotta saisimme hieman kesäisempää ylle!

Koska tiesimme aikataulun suhteessa "kylän" nähtävyyksiin olevan totaalisen riittämätön, aloitimme "pakollisten" kohteiden kiertelyn jo heti, jahka nyt ensin olimme saaneet ensimmäiset aidot & oikeat italialaiset pizzat masun täytteeksi. Siispä suunta kohti Piazza di Spagnaa, jalkapelillä ja maisemista nauttien! Paluumatkalla reitille osui onneksi mukavainen terassi =:o)

Posted by Hörhöt 11:57 Archived in Italy Tagged air_travel Comments (0)

Dublin - edelleen

sunny 16 °C

Kas kummaa, aurinko paistoi taas poutaiselta taivaalta; loistavaa! Tälle päivälle oli "budjetoitu" ostoksia ja aloitimmekin päivän tutkailemalla Crafton Streetin tarjontaa. Lähistöllä sijainnut Powerscout Townhouse oli myös mielenkiintoinen käyntikohde, ei tosin niinkään mikään ostosparatiisi, ainakaan meille.

Vähiin käy päivät ennen kuin loppuu :o( Huomenna kotiin, mutta sitä ennen koluttiin vielä katuja & kauppoja Ha'penny Bridgen pohjoispuolella.

Posted by Hörhöt 12:42 Archived in Ireland Comments (0)

Dublin

semi-overcast 15 °C

Ensimmäinen huomio Dublinista päivänvalolla: auriko paistoi ja taivas oli poutainen =:o) Ei kun aamiaiselle ja kiikarissa matka Dart-junalla, kohteena Howth. Paikka oli mukavan oloinen. Taas tuli kirkko vastaan, ja niitähän ei voi jättää kiertämättä kaukaa, elleivät ovet ole kiinni! Loppupäivä pyhitettiin "perinteisille" nähtävyyksille: Trinity College, Guinnesin panimo, St. Patrick's Cathedral, Temple Bar etc.

Huolestuttavaa, shoppailu on unohtunut täysin...?!?

Posted by Hörhöt 12:40 Archived in Ireland Comments (0)

Limerickista kohti Dublinia

all seasons in one day 12 °C

Aamulla oli tarkoitus ottaa vauhtia uuteen päivään suihkun kautta. 5 minuuttia amatöörille Irkkukävijälle riitti vettä laskien, ja vedin kiltisti vaatteet päälle. Isännällä riitti kärsivällisyyttä minuuttitolkulla enemmän, ja hän sainkin lopulta lämmintä vettä. Noh, matkailu avartaa, ja ei kun aamiaiselle, koska uudet seikkailut odottivat!

Aivan hotellin vieressä sijainnut People's park kutsui houkuttelevasti. Kävelykierros jäi tosin lyhyeksi, kun jälleen taivas aukaisi hanansa :o( St. Michael's Cathedral oli suljettu, mutta puiston reunassa sijainneessa Gallery of Artissa käynti onnistui. Seuraava kohde oli King John's Castle. Osa alueen nähtävästä on ulkosalla, tai käynti ulkokautta, ja mistä taas osuikin sopiva sadekuuro päällemme???

Limerick jäi taakse ja auton nokka käännettiin kohti Dublinia. Matkalla pysähdyttiin Tipperaryn kreivikunnassa Cashelissa, ja tutustuttiin Rock of Cashelin kukkulaan, jälleen reippaan saateen saattelemana :o( Piipahdimme myös pikaisesti Kilkennyssä; siellä sentään sää suosi, mutta tällä kertaa painoi aikataulu päälle, ja paikka tuli kipitettyä pikavauhtia läpi. Niinpä jatkoimme lähes kello kaulassa matkaa kohti Dublinia. Seikkailu on valttia, joten lentokentältä, jonne auto siis palautettiin, matkustimme kaupungin bussilla kohti keskustaa. Voimat ei riittäneet tällä kertaa pidemmälle kuin hotellin omaan pubiin, jossa olikin varsin kiva tunnelma elävän musiikin ansiosta.

Posted by Hörhöt 12:39 Archived in Ireland Comments (0)

Galway - ja matka jatkuu...

all seasons in one day 10 °C

Irlantilaiset eivät tunnetusti juuri eristeitä taloihinsa lisäile ja sen huomasi ensimmäisenä yönä! Onneksi majapaikkamme komerosta löytyi extratäkki, jonka avulla sinnittelimme yön yli. Patterikin löytyi, mutta komerosta ja ilman pistoketta, joten siitä ei apua ollut...

Positiivista sen sijaan oli se, mitä paljastui ikkunasta, kun nostimme rullaverhon ylös: aurinko paistoi! Tuuli ei tosin ollut vielä hellittänyt ja lämpötila oli sen mukainen. Ensimmäinen irkkuaamiainen nautittiin jo varhain, jotta pääsimme taas jatkamaan pientä kierrostamme saarivaltiossa.

Toine päivämme siis Irlannissa alkoi pienellä kierroksella Galwayssa. Paljon olisi varmasti ollut nähtävää, mutta rajallinen aikataulumme painoi sen verran, että lähdimme hyvissä ajoin jatkamaan matkaa kohti seuraavaa etappia: Cliffs of Moher. Matkalla mutkittelimme pientä tietä rantaviivaa mukaillen, ja maisemat olivat kerrassaan mukavat! Perille päästyämme meinasi tuuli viedä mukanaan, mutta parhaillaan käynnissä olleesta rakennusprojektista huolimatta olivat maisemat kyllä upeat. Tässä vaiheessa jo tosin alkoi huomata Irlannin lisääntyneen turismin ja sitä kautta tulleen rahastuksen... :o(

Kallioiden ja meren ihailun jälkeen jatkoimme matkaa. Seuraava etappi oli Claren kreivikunnan pääkaupunki, Ennis, jonne päästyämme saimme taas reippaan sade- ja raekuuron niskaamme. Aikaa ei ollut paljon, joten harpoimme suht' vikkelään tutkimaan päänähtävyytä eli Ennis Abbeyta.

Keli jatkui, irkkkumaiseen tyyliin, varsin vaihtelevana pitkin päivän, ja kun lopulta saavuimme seuraavaan etappiimme, Limerickiin, olimme ehtineet kastua jo monta kertaa. Yövyimme tällä kertaa, vastoin suunnitelmiamme, hotellissa, mutta sijainti oli sen verran hyvä, ettemme valittaneet :o) Ympäristössä oli paljon mielenkiintoista nähtävää, pubeja unohtamatta ;o)

Posted by Hörhöt 12:37 Archived in Ireland Comments (0)

Dublinista länteen

rain 7 °C

Irlanti otti meidät vastaan sateisena, kylmänä ja tuulisena. Onneksi etukäteen vuokrattu auto odotti valmiina Dublinin lentokentällä ja pääsimme heti jatkamaan matkaamme kohti länsirannikkoa.

Ensimmäinen kohteemme oli Galway, jossa oli vielä koleampaa kuin Dublinissa; auton lämpömittari jaksoi kivuta enää +5 asteeseen... Tuulesta ja sateesta huolimatta onnistuimme löytämään aika vaivattomasti B&B-majoituksen, joka oli melko lähellä keskustaa ja jossa oli pieni piha, johon saimme auton turvallisesti parkkiin. Kannoimme tavarat sisään ja huoneen tsekkauksen jälkeen kaivoimme sateenvarjot esiin ja suunnistimme kohti emäntämme suosittelemaa pubia =:o) Loistopaikka olikin, olisi suomipojalla opittavaa, kuinka pubista saa viihtyisän!

Nyt alkoikin sitten se vaativin osio, eli totuttelu paikalliseen "sauhuttelun säännöstely" -kulttuuriin...!

Posted by Hörhöt 12:36 Archived in Ireland Comments (0)